Bygget vid Judarnskogen stoppat, Alliansen bygger ut kollektivtrafiken

Stadsbyggnad i Stockholm

Moderatpuben i går med stadsbyggnadsborgarrådet Kristina Alvendal var mycket lyckad. Ett bra föredrag, insatta diskussioner och dessutom publikrekord, vi var 20 stycken där.

Kristina berättade bland annat att staden stoppat planerna på ett omstritt bygge vid Ängbyplan, i kanten av det kommunala naturreservatet Judarnskogen.

Kollektivtrafik i Stockholm
SvD:s nyhetsredaktion äter idag ur handen på Socialdemokraternas Jan Valeskog och publicerar ett propagandastycke mot den utbyggnad av kollektivtrafiken i City som Socialdemokraterna ensamma röstade emot. I tidningens så kallade faktaruta kan man läsa att 230 miljoner kronor beräknas första etappen som består av nya spår mellan Norrmalmstorg och Sergels torg att kosta.
De ”glömmer” att det också innefattar en kraftig upprustning av sträckan Nybroplan-Norrmalmstorg och Skansen–Waldemarsudde, en renovering av spårvagnshallen vid Allmänna gränd,  ny trafikledning och strömförsörjning och ett införskaffande av sex nya spårvagnar… De ”glömmer” också att gatufundamenten vid Sergelfontänen håller på att förfalla och måste renoveras oavsett om man bygger spårväg eller ej.
Under Socialdemokraternas senaste period i Stadshuset och Landstinget byggdes inte en meter nytt spår.
Vi har påbörjat Citybanan, tvärspårväg Alvik-Solna, dubbelspår på Roslagsbanan, dubbelspår på Nynäsbanan och så nu: Början på den linje som skall binda ihop Värtan med västra Kungsholmen med yteffektiv spårtransport. Eftersom trafiktopparna på de olika delarna av linjen ligger på helt olika tider så kan man dessutom utnyttja spårvagnsflottan maximalt under hela veckan och hela dygnet.
Mer i frågan:
SvD:s artikel idag: ”Ny spårväg kan orsaka kaos
Jag har också skrivit mer om saken på min egen blogg.